Hur ska du förvärma din bil?

Hur ska du förvärma din bil?

Snabba tips för att få mer mil ur din elbil i dessa kalla tider.

Föreställ dig... Det är en kall vintermorgon. Du går ut genom ytterdörren. Den plötsliga kalla vinden träffar dig som en smäll i ansiktet. Snabbt skyndar du dig till bilen. Som vanligt har du laddat den till 50 procent. Tillräckligt för att komma till kontoret och tillbaka med lite extra bara för säkerhets skull. Men halvvägs genom körningen slår rädslan till: batteriet är redan på väg att ta slut! Hur kan detta hända?

Här är några tips och tricks för att få mer ut av din elbilbatteri i vinter.

1: Anpassa din laddningsstrategi!

Från 0° kan batteriet på en (genomsnittlig) elbil självturladdas. Så med riktigt kallt väder räcker det inte alltid att fulladda din elbil en gång i veckan. Planera dina laddningstider därför noga. Till exempel kan det vara användbart att schemalägga laddningen så att den slutar precis när du planerar att använda bilen. Det säkerställer att du har ett fulladdat batteri och eftersom det också värms upp under laddningen kommer det att vara mer effektivt med minimal förlust av räckvidd.

Använder du inte bilen under en längre tid i vinter? Se då till att batteriet alltid är 50 procent laddat. Ett överladdat batteri i kallt väder är skadligt för batteriet. Kylan ökar den interna resistansen, vilket gör det svårare för elektrisk laddning att röra sig genom batteriet. Ditt batteri släpper ut färre elektroner, vilket gör att du inte kan utnyttja en fulladdat batteri till fullo.

2: Det handlar om rätt vinkel

Det är inte förvånande att kombinationen av fukt och kyla kan leda till frysing. Lyckligtvis är billaddare väl förberedda för detta i form av design och teknik. Ett råd skulle vara att leta efter laddare med en 45-graders neråtlutande laddningsanslutning (inte 90 grader), vilket gör det lättare för vatten att rinna bort och förhindrar att is bildas. Till exempel har Easee laddare - från Norge - en 45-graders Type 2 laddningsuttag. Det är särskilt utformat för att klara extrema vintrar och har en driftstemperatur mellan minus 30 och plus 50 grader. Såklart är det bra att se till att laddaren är fri från snö så ofta det går. Det skulle vara synd om du behövde ta fram iskratan för att rensa laddaren från is precis när du är i farten.

Är kontakten fryst ändå? Då ladda bilen. Laddning genererar lite värme som du kan använda för att lossa sladden.

3: Värm upp vid laddstationen

En elbil värmer upp sig med el från batteriet. Det innebär att du förlorar energi genom uppvärmning när bilen inte är ansluten till en laddstation. Därför är det bättre att värma upp din elbil i slutet av laddningen istället. De flesta elbilar låter dig schemalägga uppvärmningen, precis som en smart laddare låter dig schemalägga laddningen. Se till att synka allt innan den kalla morgonen.

Bonus tips!

Spara upp till 25 procent genom att endast använda sätet värmare när du värmer bilen. Du kommer fortfarande vara skön och varm, men du sparar viktig energi som kan komma till användning senare.

4: Mer grepp på vägbanan = mer grepp på din energianvändning

Det är klokt att byta ut dina sommardäck mot vinterdäck när temperaturen sjunker under 7 grader. Vinterdäck ger mer grepp på vägbanan. Det gör körningen säkrare och minskar energi förlust. Det är extra viktigt när varje kilowatt räknas. När det är kallt är det också viktigare än vanligt att hålla koll på däcktrycket. Med bra däcktryck kan du få tillbaka upp till 13 procent av din batterikapacitet - kör säkrare och längre.

Tillbaka till blogg